4 Tips voor de startende ondernemers

Startende ondernemers zijn HOT! Afgelopen jaar zijn er vanaf januari tot juli 95.473 startende ondernemers bijgekomen. Daarmee bereikten wij in Nederland een recordaantal ondernemingen, met op de teller 1.780.924 ondernemers!

Dit blijkt uit de cijfers van de K.v.K van 12 juli 2017. Daarom hoog tijd dat deze ondernemers goed op weg te helpen met 4 tips die jou tot een succesvolle ondernemer maken! Zeg nou eerlijk, hoeveel weet je als starter?

TIP 1: WAT IS MIJN MISSIE EN STRATEGIE?

De missie van je bedrijf kan niet onderbreken, maar hoe bepaal je nou je missie?
Dat doe je door jezelf de vragen te stellen: wat wil ik?, wat moet mijn bedrijf uitstralen?, wat is de identiteit van mijn bedrijf? Hoe kom je nou tot het antwoord van bovenstaande vragen? Vul dan de volgende vragenlijst zorgvuldig in. Download Wat is de identiteit van mijn bedrijf? vragenlijst. Vorm met deze antwoorden in een paar zinnen je missie.

Stippel je plan uit!
Als je weet wat je wilt, moet je gaan bedenken hoe je dit wilt gaan bereiken. Dit wordt ook wel strategie genoemd. Maak een plan voor de eerste jaren om je missie te halen. Evalueer regelmatig je plan om te zien of je nog op het zelfde spoor zit, zo niet pas dan eventueel je plan aan.

TIP 2: WIE IS MIJN DOELGROEP?

Hoe vind je nou je doelgroep? Dat vragen veel startende ondernemers zich af.
Er zijn verschillende manieren waar mee jij je doelgroep kan opsporen, en een van die manieren is online. Internet is niet meer weg te denken in het bedrijfsleven. Ook zal je het nodig hebben om je doelgroep te bereiken.
Het is niet alleen goedkoper, je bereikt er vaak ook nog meer mensen mee.
Lees hier het volledige artikel “Wie is mijn doelgroep?”…

TIP 3: DOE EEN MARKTONDERZOEK!

Je bent niet de eerste met een onderneming en vaak ook niet de enige in die zelfde sector. Daarom is het van belang dat je marktonderzoek doet. Zo breng je de markt in kaart. Je moet onder andere onderzoek doen naar wie je klanten zijn, wat je klanten willen en waar je klanten te vinden zijn.

Zoek ook vooral je concurrenten op, om te kijken hoe zij het doen. Hoe kun jij er voor zorgen dat je opvalt tussen al die concurrenten.

– Is er wel vraag naar jouw producten/diensten?
– Valt jou producten/diensten in de trends van het moment?
– Heb je de juiste doelgroep voor ogen?

Er zijn verschillende manieren van marktonderzoek, een veel voorkomende manier is in de vorm van een enquete. Stel hierbij een goede vragenlijst op. Denk hier goed over na en test je enquete eerst uit.

TIP 4: GA NETWERKEN!

Om je klanten te vinden moet je de deur uit! Ga naar bijeenkomsten, workshops, openingen van bedrijven, cursussen, seminars enz. Je komt met veel mensen in contact, en ben jij nou ook altijd z’n held in het onthouden van namen (NOT). Vraag dan de personen om hun visitekaartjes. Zo heb je gelijk de gelegenheid om die van jou ook te geven.

Na die bijeenkomsten, workshops enz. heb je verschillende visitekaartjes verzameld. Leg ze niet aan de kant, maar zoek gelijk de mensen/bedrijven op en voeg ze toe aan jouw social-media. Die mensen weten vaak op korte termijn nog wie jij bent, en is de kans groot dat ze jou terug volgen! Daar heb je ze al, je toekomstige klanten 🙂

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *